Ti års jubileum for rollespillet «MiniStortinget» her på Rosenvilde!

MiniStortinget er et rollespill som i år foregår i uke 6 gjennom to hele dager; tirsdag 6. og onsdag 7. februar. Det er omtrent 200 elever som er involvert i rollespillet, og selv om mesteparten av elevene er fra studiespesialiserende vg1, er dette et fellesprosjekt for hele skolen som inkluderer en rekke forskjellige fag og utdanningsprogram som blant annet media og kunst.

elever i sal holder røde stemmesedler i luften - Klikk for stort bildeAvstemning AF

Hvorfor rollespill som politikere?

Hensikten er at elevene ikke bare skal lære om hvordan Stortinget fungerer fra «skolebenken», men aktivt ta i bruk teoretisk kunnskap i et rollespill der de har ulike roller som representanter, ministre i en regjering, komiteledere, partiledere og presidentskap. Underveis i spillet skal elevene også erfare medias rolle i vårt politiske system. Spillets partiledere blir intervjuet underveis og vil møte andre partiledere til pressekonferanse.

elever står på podium med logoer som representerer politiske partier - Klikk for stort bildePressekonferansen i glassgata. Flinke partiledere kjemper for sine hjertesaker AF

Forberedelsene er i gang

Forberedelsene til MiniStortinget har allerede pågått en god stund. Siden det er så mange fag og elever som deltar i spillet, gir dette undervisningen her på Rosenvilde et tverrfaglig preg. Elevene har skrevet politiske saker i samfunnskunnskap og trent på å debattere i norsken. I mediefagene er en rekke elever journalister med tett oppfølging av forberedelsene. Det blir skrevet artikler og tatt bilder som publiseres i avisen vår Rosenposten, og medieelevene trener på bruken av flerkamera.

Ungdomspolitikere hjelper oss

Når vi har MiniStortinget samarbeider vi tett med lokale ungdomspolitikere både om å skrive politisk sak og om hvordan man gjennomfører politiske forhandlinger. Elevene arbeider da med spørsmål som: Hvilke hjertesaker har partiet jeg har fått tildelt? Hvordan argumenterer jeg ut fra mitt parti? Hvordan får vi politisk gjennomslag?

Målet med Ministortinget er at elevene skal få økt forståelse for politikk, et sterkere samfunnsengasjement, trening i å debattere og ikke minst oppleve personlig mestring gjennom litt annerledes skoledager. Vi videreutvikler spillet hvert år, blant annet med finanskomite i årets spill. Rollespillet lærer elevene parlamentarisme i praksis, og de blir sterkere rustet til å delta som aktive medborgere!

elever sitter med ryggen til kamera i sal - Klikk for stort bildeStortingssalen AF

Tekst og bilder: A. Faaberg